Haladás és igazság - MTA 200
HALADÁS ÉS IGAZSÁG – VAJON KÖZELEBB VAGYUNK-E AZ IGAZSÁGHOZ, MINT 200 ÉVE?
Időpont: 2025. október 3. (péntek) 11.00
Helyszín: MTA Székház, Kisterem
Program:
Levezető elnök: Ludassy Mária (ELTE BTK)
11.00–11.45 Pavlovits Tamás (SZTE BTK): A fejlődés fogalmának megjelenése és belső ellentmondásai a tudományos gondolkodásban a 17–18. században
11.45–12.30 Schwendtner Tibor (EKKE): Van-e haladás a filozófiában?
12.30–13.45 Ebédszünet
Levezető elnök: Varga Péter András (ELTE HTK):
13.45–14.30 Mogyoródi Emese (SZTE BTK): Szókratész, az igazság kutatása és a demokrácia
14.30–15.15 Mester Béla (ELTE HTK): Filozófiai vita a történettudományi igazságról a 19. század közepén
15.15–15.30 Kávészünet
Levezető elnök: Bárány Tibor (BME Szociológia és Kommunikáció Tanszék)
15.30–16.15 Valastyán Tamás (DE BTK): A tévedés igaz ábrázolása az igazság indirekt ábrázolása
16.15–17.00 Farkas Katalin (CEU): Ne féljünk az igazságtól
Az előadások absztraktjai:
Pavlovits Tamás (Szegedi Tudományegyetem): A fejlődés fogalmának megjelenése és belső ellentmondásai a tudományos gondolkodásban a 17-18. században
Absztrakt: Az előadás első részében azt vizsgálom, miként jelent meg a haladás fogalma az emberi gondolkodással összefüggésben a kora újkori filozófiában, és hogyan fejlődött a felvilágosodásban. A kora modern szövegekben elsőként Baconnél találkozunk az emberi szellem és a tudományok haladásának fogalmával. A modern tudományok kialakulása a 17. és a 18. században természetes úton hozták magukkal ezt a fogalmat, amely fokozatosan kiterjedt az emberiség történeti értelmezésére is (Pascal, Condorcet). A modern tudományok fejlődésétől a kora újkori és felvilágosodás kori gondolkodók nemcsak az életkörülmények javulását, hanem az ember politikai-erkölcsi fejlődését is remélték. Elsőként Rousseau mutatott rá a haladás fogalmának problematikus voltára, amikor azt állította, hogy az nem terjed ki az ember erkölcsi természetére, sőt negatívan befolyásolja azt. Az előadás második részében a szellemi és az erkölcsi haladás összeegyeztethetőségének a problémáját, mint a haladás fogalmának belső ellentmondását vizsgálom.
Schwendtner Tibor (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem): Van-e haladás a filozófiában?
Absztrakt: E kérdés, hasonlóan valamennyi filozófiai kérdéshez, csakis további filozófiai előfeltevések mozgósításával, előzetes elköteleződéssel válaszolható meg. Az előadás kiindulópontja ezért ezen előfeltevések feltérképezése, megmutatása. Az egyik ilyen előfeltevés, hogy a filozófia oly módon történeti, hogy mindig egy adott történelmi korszak gyermeke, amennyiben egy történelmi kor szellemi és politikai
Mogyoródi Emese (Szegedi Tudományegyetem): Az igazság kutatása, a görög philosophia haszna és a demokrácia
Absztrakt: Az előadás azt vizsgálja, hogy az igazság tudományos kutatására mint emberi tevékenységre vonatkozóan milyen mércéket hagytak ránk a görög filozófusok, különös tekintettel arra a manapság sokat vitatott kérdésre, hogy van-e „haszna” az olyasféle diszciplináknak, mint általában a bölcsészettudomány (köztük kiemelten a filozófiatudomány). A philosophia platóni-
Mester Béla (HUN-REN Bölcsészettudományi
Absztrakt: Mindjárt Világost követően, 1850-ben, szokatlanul éles vita bontakozott ki az Új Magyar Museum hasábjain egy tanulmányban elejtett mellékes megjegyzés kapcsán, amelyre a magyar eszmetörténet általában tudomány, magyar tudós vitaként hivatkozik. A vitában egyaránt részt vettek történészek, irodalomtudósok, természettudósok és filozófusok. A heves eszmecserére olyan időpontban került sor, amely több szempontból is fordulópontot jelentett. A levert szabadságharc és ezzel együtt félbemaradt forradalom utáni történelmi pillanatban minden a történettudománnyal kapcsolatos vita szinte automatikusan kapcsolódott össze a nemzeti identitás kérdéseivel (különösen ha – mint ebben az esetben – a magyarság őstörténete adta a kiindulópontot).
Valastyán Tamás (Debreceni Egyetem): A tévedés igaz ábrázolása az igazság indirekt ábrázolása (Igazság és tévedés viszonya a modernitás és posztmodernitás néhány kurrens szerzőjénél)
Absztrakt: A modernitás és a posztmodernitás folyamán sokszor szignifikánsan mind a tévedés, mind az igazság abszolút módon tételeződik, azaz kizáró érveléssel és retorikával találkozhatunk velük kapcsolatban. Az olyan kifejezések, mint „megfelelés”, „azonosság”, „hiba” sok esetben apodiktikus módon jelennek meg. Novalis előadásom címéül választott aforisztikus tömörségű gondolata a tévedés és az igazság viszonyát ezzel szemben egy nagyon izgalmas tropikus alakzatba rendezi: méghozzá a kiazmuséba. Eszerint a tévedés és az igazság nemhogy nem lehet meg egymás nélkül, de egymással mintegy funkció-kereszteződésben helyezkedik el. Ezáltal Novalist egy olyan tendencia elindítói s képviselői között tarthatjuk számon (pl. Friedrich Schlegel, Søren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche, a fiatal Lukács György, Vajda Mihály), amely a gondolkodás apodiktikus jellegzetessége ellenében annak katakretikus vagy retorikus aktivitását szabadítja fel, helyezi előtérbe. Nem kis veszéllyel jár persze ez a filozófiai stílus, de előadásomban azt igyekszem bemutatni, hogy egyrészt a kritikai vagy önkritikai attitűd miért kedvez a tropikus-retorikus stílusnak, másrészt ezen gondolkodói magatartás képviselői vehemens kritikusaik véleményével ellentétben egyáltalán nem mondanak le az igazságról.
Farkas Katalin (Central European University): Ne féljünk az igazságtól
Absztrakt: Milyen jó is lenne, ha minden ember, vagy legalábbis minél több ember, természete szerint törekedne a tudásra. Ez pedig azt jelentené, hogy az emberek az igazság megragadására törekednének, mert tudni csak azt lehet, ami igaz. Egyre többször tapasztalható azonban az, hogy az emberek megijednek attól az állítástól, hogy valami tényleg, objektíve igaz. Ennek az aggodalomnak egészen különböző intellektuális forrásai vannak, a posztmoderntől kezdve a valószínűségekkel dolgozó szcientista nézőponton át a minden hierarchiában elnyomást felfedező progresszív gondolkodásig. Az előadásban még egy lehetséges forrását fogom elemezni az igazságtól való félelemnek: amikor a demokrácia eszményét a társadalom helyett a megismerésre alkalmazzuk. Csakhogy a megismerés nem demokratikus folyamat, és nem igaz, hogy mindenkinek joga van a véleményéhez.